Winkel-
wagen ( 0 )
Home > Informatie & tips > Hobby > Modelbouw >

Gloeibougies

Informatie over gloeibougies

Werking van een gloeibougie


In een gloeibougie zit een gloeispiraal die met een gloeibougiestarter met externe batterij of accucel zodanig wordt verwarmd dat de spiraal roodgloeiend wordt. Daarmee wordt het verbrandingsproces van de brandstof gestart. Tijdens het verbrandingsproces slaan er echter brandstofdeeltjes op de spiraal neer wat een negatief effect heeft op een volgende ontsteking. Door gebruik te maken van het juiste type bougie kan dit effect grotendeels worden voorkomen.
Voorbeeld van een nitro vebrandingsmotor

Types gloeibougies


Aan de hand van verschillende lengtes:
Er bestaat onderscheid tussen lange en korte bougies. Bougies met een korte schroefdraad worden in motoren tot ± 2,5 cm³ en de bougies met een lange schroefdraad in motoren vanaf 3,5 cm³ gebruikt. Verschillende lengten gloeibougies
Aan de hand van verschillende warmtegraden:
Warme bougies voor brandstoffen zonder toevoeging van nitromethaan. Standaardbougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 5%). Koude bougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 10%) en extra of superbougies voor brandstoffen met nitromethaan (± 15 - 30%). Er zijn assortiment dozen met warme en koude bougies.

Aan de hand van de constructie:
Naast de normale, hierboven beschreven constructie kunnen ook nog de zogeheten conische bougies en smoorbougies worden gebruikt. Conische bougies worden meestal gebruikt in krachtige verbrandingsmotoren met bijbehorende interne weerstand voor RC-cars. Smoorbougies worden gebruikt, wanneer een betrouwbare onbelaste werking is vereist. Door hun opbouw worden ze ook wel brug- of dorpelbougies genoemd. Bij deze bougie zit er een dorpel op de onderste negatieve pool van de bougie (vandaar de naam dorpelbougie). Deze metalen dorpel schermt het onderste gedeelte van de spiraal gedeeltelijk af, waardoor de spiraal bij stationair draaien nooit ophoudt met gloeien. Wanneer de dorpel er niet zou zijn, zou de motor in het laagste toerentalbereik door te vette brandstof smoren en dus uitgaan.

Voorbeeld van een conische bougie Voorbeeld van een smoorbougie, brugbougie
Conische bougie Smoorbougie


Waarom raken gloeibougies defect?


  • Door motorvibraties - Oplossing: motor stabiel lageren
  • Door oververhitting - Oplossing: na de start meteen de spanning afklemmen
  • Door motorkloppen - Oplossing: ronde loop instellen
  • Door overspanning - Oplossing: vermogensgegevens van de leverancier raadplegen en niet met een te hoge spanning voorgloeien.

Gloeibougiestarter – de stroomaansluiting voor uw gloeibougie


Om een nitromotor betrouwbaar te laten starten, moet de gloeibougie naar behoren van stroom worden voorzien. En dat is precies wat onze gloeibougiestarters doen, want het eenvoudig met twee vingers te bedienen kleminzetstuk zit stevig op de bougie en zorgt voor een optimale contactvorming. De in het greepstuk geïntegreerde accu start dan onmiddellijk het gloeiproces, waarna de motor direct kan worden gestart.
Gloeistarter voor nitromotoren met accu Gloeistarter voor nitromotoren voor loodaccu
Gloeibougiestarter met accucel Gloeibougiestarter voor loodaccu

Afhankelijk van uw behoefte hebben wij de gloeibougiestarters afzonderlijk of als complete set met accu en oplader. Als u echter liever een externe 2 V gloeiaccu of een stroompaneel wilt gebruiken, dan adviseren wij de gloeibougiestarter met aansluitkabel en krokodillenklemmen.



 
Zichttermijn   |   Algemene voorwaarden   |   BeCommerce   |   Cookies   |   Privacy   |   Over Conrad

* Gratis verzending vanaf € 20,- (m.u.v. vooruitbetaling en betaling via factuur).



Colofon   |   Zichttermijn   |   Herroepingsrecht   |   Algemene voorwaarden   |   Cookies   |   Contact   |   Over Conrad   |   Privacy   |   Zoeken A – Z   |   Merken A – Z   |   Affiliateprogramma   |   Service