Uw persoonlijke fitness-assistent

Uw persoonlijke fitness-assistent

17 okt 2018

Met deze techniek blijft u fit en gezond

Inhoudsopgave

  1. Uw persoonlijke fitness-assistent
  2. Welke productcategorieën zijn er?
  3. Dit meet je met de apparaten
  4. De optimale oplossing voor elke sport
  5. Archiveren en beheren van gegevens
  6. Wat dit voor je gezondheid kan doen

Uw persoonlijke fitness-assistent

Beweging moet leuk zijn en blijven, anders wordt het sporten op de lange baan geschoven. Met de digitale fitness gadgets uit het Conrad assortiment zal dat niet snel gebeuren. Ze motiveren, meten het resultaat en geven tips voor een efficiëntere training. Het kijkt niet zo zeer alleen naar de fysieke prestaties. Zelfs kleine veranderingen in het dagelijks leven kunnen zeer effectief zijn: ga vaker lopen in plaats van de auto of de bus in te stappen. Neem op uw werk vaker de trap in plaats van de lift. Ga ’s avonds ook nog even een ontspannen rondje lopen. Deze kleine veranderingen leiden al snel tot een paar extra duizend stappen per dag. Volgens recente onderzoeken draagt dit bij aan een goede gezondheid tot op hoge leeftijd.

Welke productcategorieën zijn er?

Stappen tellen, afstanden meten, uw hartslag controleren of inzicht krijgen in uw slaapritme: er zijn vele redenen om een Wearable aan te schaffen. De term Wearable komt van het Engels woord voor draagbaar en hiermee worden apparaten bedoeld die worden gedragen op het lichaam. Waarvan er nu een hele reeks zijn. De belangrijkste product categorieën zijn:

Hartslagmeters Hartslagmeters

Behoren tot 1 van de klassieke sport gadgets. Zij bewaken de hartslag meestal met een borstband dat de metingen doorgeeft aan het horloge. Sommige modellen beschikken over een sensor die de hartslag registreert direct aan de pols.
> Bekijk de hartslagmeters

Smartwatches Smartwatches

Zjn horloges die verschillende functies combineren in 1 apparaat. Ze verzamelen niet alleen de fitness gegevens, afhankelijk van het model kan er ook mee gebeld worden en kunt u luisteren naar muziek, het nieuws, herinneringen instellen of satellietnavigatie (GPS) instellen. Er zijn modellen die daarvoor een smartphone nodig hebben en andere werken volledig autonoom.
> Bekijk de smartwatches

De grenzen tussen de categorieën zijn overlappend. Er zijn dus een fitness armbanden die de tijd aangeven op een wijzerplaat. Sommige hartslagmeters  beschikken over  een navigatiefunctie en zijn visueel niet te onderscheiden van een Smartwatch. Het is het handigst om goed de technische gegevens door te lezen en niet alleen te kopen op het uiterlijk.

#TIP: hartfrequentie

Wie ouder is dan 35 jaar en al jaren geen sport heeft beoefend zou een inspannings-ECG moeten laten maken bij een arts en om zo je maximale hartfrequentie te kunnen achterhalen. Deze waarde mag niet overschreden worden tijdens de training. Een hartslagmeter helpt bij de controle.

Dit meet u met de apparaten

Alle fitness en de activiteitenmeters werken met bewegingssensoren. Van het ritme van versnelling kunnen zij het aantal stappen afleiden. Velen detecteren zelfs of de gebruiker op de grond of aan het traplopen is en zet de afgelegde afstand in etages om. Het calorieverbruik aangeven, is dan slechts een kleine stap. De uitrusting verschilt van model tot model. Typische aangegeven waarden zijn onder meer:

  • Stappenteller: geeft aan hoeveel stappen de drager per dag of per week heeft afgelegd
  • Hoogtemeter: informatie over het aantal verdiepingen - sommige hartslagmeters  en smartwatches bevatten ook een hoogtemeter
  • Plus meter: helpt tijdens de training om de optimale hartslag te behouden. Modellen met een borstband doen het werk zeer nauwkeurig
  • Afstand: toont lopers hoeveel kilometers ze al gelopen hebben
  • Calorieverbruik: berekend op basis van bewegingen de energie-omzet in kilocalorieën of joules
  • Slaap kwaliteit: documenteert wanneer hij  ’s nachts wordt gedragen, hoe lang en rustig (of onrustig) de gebruiker slaapt

De optimale oplossing voor elke sport

Een tracker model voor elke vorm van beweging? Dat bestaat! Sommige zijn meer geschikt voor bepaalde sporten dan andere.

Hardlopen en joggen gaat het beste met een apparaat dat niet alleen
stappen telt, maar ook het aantal kilometers aangeeft op het display. Om de
training te optimaliseren, zijn ook de tussentijden en “Pace” bruikbaar. Het
geeft aan hoeveel minuten de loper nodig heeft om een kilometer af te leggen.

Voor het zwemmen zijn waterdichte apparaten aan te raden. Een apparaat voor het aangeven van de diepte in meters is een goed voorbeeld. Benamingen zoals "waterproof" of "watervast", zeggen alleen dat de tracker bij het wassen van uw handen op de arm kan blijven zitten. Speciale modellen voor zwemmers zijn absoluut waterdicht.

Fietsen is leuker als naast de hartslag ook het fietstempo wordt vastgelegd van de fietser. Er zijn apparaten die draadloos verbinding maken met Bluetooth-sensoren op het wiel. Zij geven de snelheid en de cadans (trapfrequentie) door aan de tracker. Een model met een GPS-locatie vervangt de fietscomputer.

Krijg met  golfen de beste swing te pakken met hulp van een tracker. Ze meten de kracht bij het raken van de bal en vergemakkelijken de oriëntatie op de green. Door de GPS-functie, ziet u de exacte positie van de drager op de kaart. Sommige modellen hebben tienduizenden golfbanen geïnstalleerd, anderen kunnen thuis gevoed worden met de gegevens.

Archiveren en beheren van gegevens

Uw verzamelde metingen eenvoudig van de fitness-tracker overdragen naar een smartphone of een computer. Meestal wordt dit gedaan via Bluetooth. Er zijn maar weinig modellen die een kabelverbinding vereisen, de USB-poort wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor het opladen van de batterij. Een app van de fabrikant of een computerprogramma analyseert de data en presenteert het als een grafiek. Zo is uw trainingsvooruitgang onmiddellijk te bekijken en zijn de waarden goed samen te vergelijken.

Archiveren en beheren van gegevensDe meeste providers hebben hun programma's met een cloud service verbonden. Dit betekent dat de app op de smartphone automatisch wordt gesynchroniseerd met een server op internet. Van daaruit bereiken de metingen de pc thuis of andere apparaten van de gebruiker, zoals een tablet. Wie het leuk vindt kan zijn persoonlijk record ook meteen delen met vrienden en volgers op social media - of kan worden gemotiveerd  door de successen van anderen te bekijken.

Bijzonder handig is het privé-fitness-profiel, daarin komt de informatie van de verschillende apparaten samen. Sommige fabrikanten bieden naast activity trackers ook Wifi- weegschalen, bloeddrukmeters en andere gezondheids-gadgets aan. Wie er meerdere heeft, krijgt de waarden bij elkaar weergegeven in de app. Zo is goed te bekijken hoe u met een toenemende hoeveelheid lichaamsbeweging afvalt of de bloeddruk weer stabiliseert.

De HealthKit van Apple en zijn tegenhanger Google Fit for Android: Beide beschikken over functies in een smartphone-besturingssysteem, die verzamelen de gegevens over uw gezondheid en deze kunt u centraal bewerken. Overeenkomstige Apps, koppelen deze gegevens vervolgens aan elkaar, ongeacht uit welke bron ze afkomstig zijn. Voorwaarde: de meetapparatuur is zo ontworpen dat ze Google Fit of HealthKit ondersteunen.

Wat dit voor uw gezondheid kan doen

WeegschaalEen WiFi-weegschaal is de ideale sparring partner voor elke fitness tracker. Tijdens de weging stuurt hij het gewicht van de gebruiker draadloos naar de router en dan naar het internet. Een cloud service van de provider bereidt de data en presenteert deze in een webbrowser of via de app op uw smartphone. Dit is heel handig omdat de resultaten van uw dieet en training onmiddellijk afgelezen kunnen worden. Afhankelijk van het model, wordt de balans bepaalt naast het gewicht, de Body Mass index (BMI) en het percentage lichaamsvet, spiermassa en nog veel meer. Sommigen geven ook de weersverwachting aan op het scherm. Zo ziet u ‘s morgens al, of het een goede dag is om buiten te sporten.

> Bekijk de WiFi weegschalen

Prikkelstroom therapiePrikkelstroom therapie ondersteunt de spieropbouw. Met klevende elektroden of riemen traint u verschillende delen van het lichaam, zoals de buik of borst. Daarbij geeft de elektrische spierstimulatie, korte EMS, lage stroomschokjes. Ze zijn onschuldig, maar maken de training intenser. Dezelfde techniek is ook te gebruiken om patiënten te helpen met pijn: De juiste dosering van de stroomschokjes kan ervoor zorgen dat het zenuwweefsel in het getroffen gebied kalmeert. Dat heet transcutane elektrische zenuwstimulatie of TENS. Afhankelijk van het apparaat, ligt de focus op de één of de andere applicatie. De meeste modellen kunnen beide doen.

> Bekijk de prikkelstroom apparaten

SmoothiemakerMet een smoothiemaker maakt u gezonde mixdrankjes die bijdragen aan een evenwichtige voeding. U maakt hiermee lekkere vruchtendrankjes of groente-smoothies: De kleine keukenmachine hakt en pureert de ingrediënten rechtstreeks in de beker. Na het mengen van de ingrediënten kun je de vers bereide shake afsluiten met een drinksluiting en klaar is je vitaminebom. Voordeel van het compacte apparaat: overal mee naartoe te nemen, zoals uw werk of de sportschool. Dat gaat niet bij een volwaardige standaard mixer of blender. Deze hebben vaak meer power en dat leidt tot nog hogere snelheden. Deze modellen zijn zeer geschikt om wat zwaarder klusjes te doen zoals ijs crushen.

> Bekijk de smoothiemakers

> Bekijk alle blenders