Advies

Alles over elektronische parkeerhulpen

Of het nu om een nieuw of een jong gebruikt voertuig gaat, veel elektronische hulpmiddelen zijn vaak al aanwezig in de auto. Zo niet, dan kunnen ze vaak tegen niet al te hoge kosten worden ingebouwd, inclusief parkeerhulp. Op deze pagina vertellen wij u wat u moet weten over deze sensoren met akoestische en zelfs visuele waarschuwingen en waar u rekening mee moet houden als u ze achteraf inbouwt.

Wat zijn parkeerhulpen?

Een parkeerhulp - in het Engels Park Distance Control (PDC) genoemd - is een  hulpsysteem in de auto. Het systeem ondersteunt u bij het parkeren van uw voertuig, wat erg handig is op krappe of onoverzichtelijke parkeerplaatsen, en waarschuwt bij het naderen van obstakels zoals andere auto's.

Daartoe worden in de bestuurdersruimte akoestische en/of optische signalen uitgezonden, aan de hand waarvan de afstand van gebieden van een motorvoertuig tot obstakels vrij nauwkeurig kan worden geschat. Het geluidssignaal wordt met tussenpozen hoorbaar gemaakt. Hoe korter de pauzes tussen de signaaltonen, hoe dichter het voertuig bij het obstakel is. Als de signaaltoon continu is, is de afstand zo klein dat de auto niet verder naar het obstakel moet worden bewogen.

De akoestische waarschuwing wordt vaak ondersteund door een display in de boordcomputer of het navigatiesysteem. Grafische voorstellingen in grijstinten of kleuren worden gebruikt om de parkeerhulpsystemen in staat te stellen de afstand duidelijk te classificeren.

Een andere vorm van waarschuwing zijn signaalzenders die worden geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en die dan een intermitterend signaal afgeven om mensen in de omgeving, vooral achter het voertuig, te waarschuwen wanneer het voertuig achteruitrijdt.

Een andere variant is een (achteruitrij)camera die de werkelijke omstandigheden rond de auto in real time in kaart brengt.

Soorten parkeerhulpmiddelen en hoe ze werken

Het basisprincipe van het genereren van een akoestische parkeerhulp of een visuele waarschuwing voor de bestuurder van het voertuig is gebaseerd op de evaluatie van een ultrasoon signaal. De parkeersensor zendt akoestische impulsen uit in een frequentiegebied dat voor het menselijk oor niet waarneembaar is. De tijd die verstrijkt totdat de door het obstakel weerkaatste geluidsgolven weer aankomen, wordt gemeten. De afstand tot het obstakel wordt hieruit berekend.

Een klein rekenvoorbeeld: De geluidssnelheid in droge lucht en bij 20 graden Celsius is 343 meter per seconde. Dit betekent dat wanneer zich op een afstand van precies één meter van het voertuig een obstakel bevindt, de uitgezonden geluidspuls na 5,83 milliseconden (heen en terug, d.w.z. over een afstand van 2 meter) opnieuw bij de sensor aankomt. Deze informatie wordt door een controller verwerkt voor alle gemonteerde sensoren, zodat het voertuig aan de achterzijde en/of de voorzijde wordt beschermd, afhankelijk van het aantal en de montageplaats van de parkeerhulpen. Door de toonhoogte van het waarschuwingssignaal wordt gewoonlijk een onderscheid gemaakt tussen de achterkant en de voorkant van het voertuig.

Bij parkeerhulpen in de voorbumper detecteert het systeem ook of het voertuig snel rijdt of langzaam parkeert, om ongewenste signalen tijdens het rijden te voorkomen.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen bekabelde en draadloze parkeerhulp. De bedrade systemen zijn aanzienlijk minder duur. Het nadeel van deze systemen is de vrij ingewikkelde installatie achteraf, aangezien de vereiste kabels achter afdekplaten, onder vloermatten en door carrosserie-openingen moeten worden gelegd en aangesloten op plaatselijk beschikbare stroombronnen. Dit wordt gecompenseerd door een hoge betrouwbaarheid. Draadloze parkeersensoren daarentegen besparen u meer installatiewerk. Met een frequentie van 868 megahertz, gebruiken zij de "Short Ranges Device" band voor Europa.

Sommige systemen voor afstandscontrole achteraf zijn ook uitgerust met een waarschuwingssysteem voor andere bestuurders. Zij detecteren voertuigen die te dicht bij uw eigen auto komen en zenden optische en/of akoestische signalen uit.

Alle PDC-parkeerhulp wordt gevoed door de elektronica aan boord. Om de elektrische installatie te vereenvoudigen, worden ze aangestuurd via de spanning voor het achteruitrijlicht.

Selectiecriteria voor parkeerhulpmiddelen

De parkeerhulpmiddelen op onze website zijn onderverdeeld in de categorieën radioparkeerhulp, bekabelde parkeerhulp en achteruitrijalarm. Bovendien zijn er vervangende parkeersensoren voor de vervanging van defecte sensoren. U kunt kiezen uit systemen voor 12 of 24 volt bedrijfsspanning.

Voor het type montage wordt onderscheid gemaakt tussen opbouw- en inbouwsensoren. Voor vrienden van een snelle probleemoplossing zijn ook bedrade achteruitrijsensoren verkrijgbaar, die in een nummerplaathouder zijn geïntegreerd.

Bij de inbouwplaats wordt onderscheid gemaakt tussen voor- en achterzijde; deze laatste omvat ook complete systemen voor voor- en achterzijde.

Twee selectiecriteria die op basis van de grootte van het voertuig in aanmerking moeten worden genomen, zijn het maximumbereik van de sensor van 95 tot 200 cm en het minimumbereik van de sensor van 10 tot 40 cm.

Er zijn ook modellen verkrijgbaar met speciale voorzieningen zoals zelfinstellende en vaste geluidsniveaus, kleurverandering in het display bij nadering en "sprekende" systemen.

Bovendien kunt u het type signalering kiezen: akoestisch of optisch, waarbij de parkeerhulp met opschrift "optisch" ook altijd een akoestisch signaal kan geven.

Tip

Houd u precies aan de maataanduidingen en plaatsingsinstructies voor de sensoren. De retrofit-systemen worden ook op elkaar afgestemd om tot zo nauwkeurig mogelijke waarschuwingen te komen. Voor enigszins schuin geplaatste bumpers zijn meestal compensatieringen voor de sensoren beschikbaar om de noodzakelijke horizontale inbouwpositie te garanderen.

Waar moet ik op letten bij het achteraf inbouwen van een parkeerhulp?

 

Bij werkzaamheden aan de elektronica van een auto moet altijd de accu worden losgekoppeld. Zorg ervoor dat alle codes die nodig zijn om bijvoorbeeld autoradio's opnieuw op te starten, bij de hand zijn.

Voor schoon werk aan carrosseriedelen of bumpers zijn speciale boren nodig. Sommige leveranciers voegen deze toe aan de PDC-kits voor montage achteraf.

Het achteraf inbouwen van parkeersensoren op voertuigen met LED-achterlichten kan tot storingen leiden.

Als u de parkeersensoren in metalen bumpers monteert, hebt u geschikte adapters nodig.

Voor zelfmontage bij inbouw achteraf geldt: controleer voor aanvang van de werkzaamheden zorgvuldig of het installatiepunt veilig kan worden uitgeboord zonder kabels, modules of montagebeugels te beschadigen. Onder bepaalde omstandigheden kan het nuttig zijn de bumper te verwijderen om na te gaan welke gevoelige voertuigonderdelen zich achter de bumper bevinden. Dit verhoogt de veiligheid bij het boren aanzienlijk.

De sensoren van een elektronisch parkeerhulpmiddel mogen niet vervuild zijn of gedeeltelijk bedekt zijn door vuil, ijs of sneeuw.

Een elektronische parkeerhulp helpt de bestuurder bij het achteruitrijden en parkeren. Het kan echter niet de aandacht van de bestuurder vervangen. Een bestaande trekhaak moet ook altijd in het achterhoofd van de bestuurder aanwezig zijn bij het manoeuvreren van de auto met parkeerhulp.

Conrad Electronic Benelux b.v. heeft uw toestemming nodig voor het gebruik van individuele gegevens, onder meer om de werking van de website te garanderen en om informatie over uw interesses weer te geven. Door op "Akkoord" te klikken geeft u hiermee uw toestemming. Gedetailleerde informatie vindt u in onze verklaring inzake gegevensbescherming.
U hebt de mogelijkheid om uw toestemming in het privacybeleid te allen tijde in te trekken.
Afwijzen
Akkoord