Hoe kunnen we helpen?
Motorcondensatoren
Deze tekst is automatisch vertaald.
Interessante feiten over motorcondensatoren
Motorcondensatoren zijn slijtagedelen op zogenaamde condensatormotoren, een subgroep van elektromotoren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen bedrijfscondensatoren en startcondensatoren.
Dankzij de goedkope vervanging van een motorcondensator lopen elektromotoren op kleine apparaten met 230 volt zoals pompen, grasmaaiers of vloerschuurmachines vaak langdurig soepel. De uitwisseling mag echter alleen door een specialist worden uitgevoerd, omdat er een aantal zaken zijn waarmee u rekening moet houden.
-
Hoe werken motorcondensatoren?
-
Welke motorcondensatoren zijn er?
-
Let op: Levensgevaar: Motorcondensatoren mogen daarom alleen door vakmensen worden vervangen
-
Wanneer moet een motorcondensator worden vervangen?
-
Zoek een geschikte vervanging voor een motorcondensator
Hoe werken motorcondensatoren?
Motorcondensatoren zijn de gelijknamige componenten in condensatormotoren, die op hun beurt tot de elektromotoren behoren. Ze werken als AC-motoren met 230 volt huishoudelektriciteit. Motorcondensatoren bevinden zich meestal aan de buitenkant van de elektromotor onder een apart deksel van metaal.
Onze praktische tip: Voordelen van een motorcondensator

Condensatormotoren halen slechts ongeveer 65 procent van het vermogen van driefasige asynchrone motoren. Toch zijn ze populair als onderhoudsarme motoren voor de normale huishoudelijke spanning van 230 volt voor apparaten als grasmaaiers en pompen.
Condensatormotoren hebben twee wikkelingen, wat resulteert in de nominale spanning van 450 volt tijdens bedrijf. De eerste van de twee wikkelingen wordt rechtstreeks vanuit het AC-netwerk gevoed, terwijl de tweede wikkeling erachter in serie is geschakeld. De bedrijfscondensator op de tweede wikkeling wekt de extra fase op die nodig is voor het draaiveld zelf via een fasehoek van 90 graden.
Welke motorcondensatoren zijn er?
De twee varianten worden aangeboden als typen:
Radiaal bedrade motorcondensatoren met twee aansluitkabels
Motorcondensatoren met stekkerverbinding voor eenvoudige vervanging

Condensatormotoren hebben ten minste één lopende condensator nodig, en soms een extra startcondensator.
- Bedrijfscondensator: De bedrijfscondensator is permanent verbonden met het motorklemmenbord. Hij is constant in bedrijf. Als er twee condensatoren zijn, is de bedrijfscondensator kleiner ontworpen dan de startcondensator.
- Startcondensator: De startcondensator is niet altijd beschikbaar. Machines waar deze op staat zijn doorgaans zwaar of moeten tegen hoge druk werken, zoals slijpmachines of compressoren. Bij het starten van de motor wordt de startcondensator parallel aan de bedrijfscondensator ingeschakeld om een hoog koppel te bereiken. Let op: Zodra de motor zijn nominaal toerental heeft bereikt, moet de startcondensator worden uitgeschakeld, anders zal de elektromotor doorbranden.
Let op: Levensgevaar: Motorcondensatoren mogen daarom alleen door vakmensen worden vervangen
Condensatoren zijn passieve componenten, maar ze kunnen elektrische energie in gevaarlijke hoeveelheden opslaan! Een elektrische schok van een motorcondensator kan veel ernstiger zijn dan die van een normaal stopcontact. Werk aan motorcondensatoren mag nooit door leken worden uitgevoerd.
Alle veiligheidsmaatregelen moeten in acht worden genomen bij het verwijderen van de kap van de condensator: Koppel het apparaat los van het lichtnet, trek eventuele zekering eruit, werk niet in een vochtige omgeving of met vochtige handen, het is beter om speciaal gereedschap te gebruiken.
Wanneer moet een motorcondensator worden vervangen?
Motorcondensatoren behoren tot de slijtdelen met een beperkte levensduur. Met een vervangende condensator blijven elektromotoren vaak probleemloos lang draaien. Ze zijn goedkoop verkrijgbaar.
Tekenen van een defecte motorcondensator kunnen zijn:
-
De elektromotor bromt of trilt na het inschakelen, maar loopt niet of helemaal niet goed.
-
De elektromotor is taai of krachteloos bij het starten en het toerental daalt snel onder belasting. De elektromotor draait de verkeerde kant op. (Deze twee tekens kunnen echter ook wijzen op een defecte hulpwikkeling.)
Als u op zoek bent naar een vervanger, moet u eerst de defecte motorcondensator inspecteren - in overeenstemming met verschillende veiligheidsregels:
-
Blijkbaar defecte condensatoren zoals geperforeerde, vervormde, gedeukte of gebroken condensatoren moeten worden vervangen.
-
Soms is op het deksel van de condensator al schade te zien, wat duidt op een mechanische beschadiging.
-
Als de isolatie beschadigd is, leiden druk en hoge temperaturen vaak tot verkleuring van de condensator of tot puffen met uitpuilende vervormingen.
-
Als er grote hoeveelheden olie of andere vloeistoffen in de uitsparing voor de condensator zitten, kan dit kortsluiting hebben veroorzaakt.
-
Als er vloeistof uit de condensor zelf lekt, is deze absoluut defect en moet u voorzichtig zijn, aangezien sommige componenten corrosief kunnen zijn.
Als er geen duidelijke schade te zien is, is de motorcondensator mogelijk nog steeds defect. Voor verder testen moet het worden verwijderd, zodat het elektrisch kan worden gemeten met meetapparatuur. Om dit te doen, wordt de condensator losgekoppeld van de hulpwikkeling en vervolgens van de motor verwijderd.
Let op: Zorg ervoor dat zelfs als de motorcondensator is verwijderd, deze elektrisch wordt ontladen. Anders bestaat er een aanzienlijk risico op letsel en kan ook de testapparatuur vernield worden.
Zoek een geschikte vervanging voor een motorcondensator
Onze praktische kennis:
De vuistregel voor het dimensioneren van motorcondensatoren is: 20µF per kW motorvermogen. Het is echter absoluut noodzakelijk dat u alle richtlijnen zorgvuldig opvolgt bij het gebruik van condensatoren - anders bestaat er levensgevaar.
Op de meeste condensatoren zijn de technische specificaties voor capaciteit in micro-farrad (µF), de tolerantie in procent, de nominale spanning of nominale spanning en de levensduur in bedrijfsuren zijn direct afleesbaar. Als alternatief is de bijbehorende informatie ook te vinden op de afdekklep van de motorcondensator.
WB 40300 MK SH = typeaanduiding
30eµF = capaciteit
5% = tolerantie
P0 = veiligheidsklasse
AC 400 V B
AC 450 V C = levensduurklassen met verschillende spanningen
40/085/21 = klimaatklasse
50 60 Hz = bedrijfsfrequentie
Vaak wordt de aanduiding "bedrijfscondensator", "motorcondensator" of startcondensator, startcondensator, motorstartcondensator rechtstreeks op het originele onderdeel gedrukt. Een bedrijfscondensator mag niet worden vervangen door een startcondensator, aangezien de tweede niet is ontworpen voor continu bedrijf. In dit opzicht is de identificatie DB voor de continue werking van een werkende condensator en AB voor de intermitterende werking van een startcondensator.
Veiligheidsopmerking: installeer alleen motorcondensatoren als reserveonderdelen die dezelfde elektrische parameters hebben als de originele condensator om geen gevaarlijke incidenten met de elektrische motor te veroorzaken. Raadpleeg bij onduidelijkheden de gebruiksaanwijzing van het betreffende apparaat of neem contact op met de fabrikant van de elektromotor.